فضیلت استماع قرآن

از دانشنامه‌ی اسلامی


مستحب است هنگام تلاوت قرآن، دیگران به احترام آن سکوت کرده به‌ آن گوش جان بسپارند و پیام خدا را بشنوند و در زندگی خود از آن الهام گیرند؛ زیرا قرآن تنها کتاب قرائت نیست؛ بلکه کتاب فهم و درک و سپس عمل است: «وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ». (سوره اعراف/۲۰۴)

در روایات برای «استماع» (گوش دادن به قرآن که در آن به معنا و مفهوم کلام الهی هم توجه بشود) و نیز «سماع» (مطلق شنیدن) فضیلت و پاداش ذکر کرده‌اند:

  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: قارئ القرآن والمستمع، فی الأجر سواء؛ تلاوت‌کننده و گوش فرادهنده به قرآن در پاداش مساوی هستند.
  • امام صادق علیه السلام فرموند: کسی که حرفی از کتاب خدا را بشنود، بی‌آن‌که بخواند، خداوند حسنه‌ای برای او می‌نویسد و گناهی را از او می‌بخشد و یک درجه او را بالا می‌برد.
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموند: هر کس آیه‌ای از کتاب خدا را استماع کند، روز قیامت آن آیه برای او نور است. و در روایتی دیگر فرمودند: ده نیکی برای وی نوشته می‌شود.
  • پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به ابن‌ مسعود، یکی از اصحاب و شاگردان مکتب قرآن، فرمودند: برایم قرآن بخوان! ابن‌ مسعود عرض کرد: قرآن به شما نازل شده است؛ آن وقت من برای شما بخوانم؟! رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «من دوست دارم قرآن را از دیگری بشنوم». ابن‌مسعود قرآن خواند و دیدگان پیامبر صلی الله علیه و آله پر از اشک شد.

منابع

قرآن
متن و ترجمه قرآن
اوصاف قرآن (اسامی و صفات قرآن، اعجاز قرآن، عدم تحریف در قرآن)
اجزاء قرآن آیه، سوره، جزء، حزب، حروف مقطعه
ترجمه و تفسیر قرآن تاریخ تفسیر، روشهای تفسیری قرآن، سیاق آیات، اسرائیلیات، تاویل، فهرست تفاسیر شیعه، فهرست تفاسیر اهل سنت، ترجمه های قرآن
علوم قرآنی تاریخ قرآن: نزول قرآن، جمع قرآن، شان نزول، کاتبان وحی، قراء سبعه
دلالت الفاظ قرآن: عام و خاص، مجمل و مبین، مطلق و مقید، محکم و متشابه، مفهوم و منطوق، نص و ظاهر، ناسخ و منسوخ
تلاوت قرآن تجوید، آداب قرائت قرآن، تدبر در قرآن
رده ها: سوره های قرآن * آیات قرآن * واژگان قرآنی * شخصیت های قرآنی * قصه های قرآنی * علوم قرآنی * معارف قرآن